دسته‌های اخبار

مراسم افتتاحیه دوره های سراسری ارتقاء صلاحیت علمی انجام داوری

 1398/03/28       17959     


این مراسم با حضور:
 ریاست انجمن علمی آیین دادرسی مدنی ایران جناب آقای دکتر عباس کریمی،
 دبیر شورای عالی داوری قوه قضائیه جناب آقای دکتر پرتوی زاده.

و سایر مسئولان و استادان انجمن بهمراه شرکت کنند گان در این دوره آموزشی برگزار شد.

دکتر کریمی رئیس انجمن علمی آیین دادرسی مدنی ایران در مراسم افتتاحیه  برگزاری اولین دوره ارتقاء صلاحیت علمی داوری اعلام کردند، در راستای دستورات رییس محترم قوه قضاییه در بهرمندی از ظرفیت امر داوری در کاهش ورودی پرونده ها به مراجع قضایی انجمن علمی آیین دادرسی مدنی ایران مبحث آموزشهای داوری را به شکل علمی و تخصصی شروع نموده است و این موضوع همراستا با تحول بنیادین در قوه قضاییه است.
ایشان با اشاره به جایگزینی راه های میانجگری و داوری در بسیاری از کشورها اهمیت ورود کشورمان به کنوانسیون های میانجگری و ورود به عرصه بین المللی را بسیار با اهمیت قلمداد کردند.
دکتر کریمی در ادامه اشاره کردند که در شرایط حاضر قوه قضاییه به این نتیجه رسیده است که برای بهرمندی درست از امر داوری، لازم است داوری از عوام گری نجات داد. داوری امری کاملا حقوقی و تخصصی است، بنابراین باید افراد آموزشهای تخصصی ببینند و پروانه داوری دریافت کنند.

رییس انجمن علمی آیین دادرسی مدنی ایران در بخش پایانی صحبت های خود به لزوم اصلاح برخی از مواد آیین دادرسی مدنی اشاره نموده و اعلام کردند که در مبحث داوری مرجع صالح به رسیدگی به ابطال رأی داوری باید در دادگاه تجدید نظر باشد. و اینکه  موارد اعتراض بر رأی داوری نیز باید کاملا مشخص باشد چراکه رأی داوری رأی محکمی است البته به شرطی که توسط داور متخصص و دارای صلاحیت صادر شده باشد


همچنین دکتر پرتوی زاده دبیرعالی شورای داوری قوه قضاییه در افتتاحییه دوره های 5گانه ارتقاء صلاحیت علمی انجام داوری با اشاره به همّت عالی انجمن آیین دادرسی مدنی ایران به عنوان مبدع  و متولی دوره های ارتقاء صلاحیت علمی داوری، به برخی از مشکلات داوری که امروزه در دادگاهها دیده می شود پرداخته و بر اهمیت و لزوم تربیت داوران متخصص تاکید کردند.
 
دبیر شورای عالی داوری قوه قضاییه ضمن اشاره به جایگاه انجمن آیین دادرسی مدنی ایران بعنوان بالاترين مرجع علمی در مبحث داوری و آیین دادرسی اعلام نمودند که از مهمترین مزایای اجرای طرح ملی ارتقاء صلاحیت علمی داوری تربیت علمی و اصولی داوران متخصص و ایجاد اشتغال برای افرادی است که بعد از طی نمودن کل دوره های مذکور موفق به اخذ گواهینامه  تایید صلاحیت علمی انجام داوری از انجمن علمی آیین دادرسی مدنی ایران خواهند شد.
ایشان با بیان این نکته که گذراندن دوره های ارتقاء صلاحیت داوری ضمن اینکه لذت و شیرینی آموختن را به همراه دارد متقاضیان را با اصول درست داوری آشنا می شوند و بدین ترتیب افراد تربیت شده در امر داوری  هستند که می توانند بار قوه قضاییه را سبک کنند.
وی با بیان اینکه شهرستانها نیز به سمت استفاده از امر داوری پیش رفته اند به لزوم ضرورت استفاده دادگاهها و سایر مراکز منجله اتحادیه های املاک از داوران متخصص دارای گواهینامه اشاره کردند.
همچنین دبیر شورای عالی داوری قوه قضاییه به  برخی از ویژگیهای منجمله  به صرفه بودن هزینه های داوری نسبت به سایر شیوه های حل اختلاف، یک مرحله ای بودن داوری، در دسترس بودن داور و وقت گذاشتن داور برای طرفین و احساس رضایت طرفین از این موضوع، حفظ حرمتها در داوری، سرعت رسیدگی به اختلاف  و مهمترین ویژگی داوری که همان انتخاب داور توسط طرفین که موجب احساس رضایت و خشنودی طرفین است، اشاره نموده و تاکید کردند همین ویژگیهاست که مردم را مشتاق به استفاده از امر داوری می کند.
در پایان نیز ضمن تبریک به انجمن علمی آیین دادرسی مدنی ایران  برای اقدام ارزشمندشان جهت برگزاری دوره های ارتقاء صلاحیت علمی داوری، خاطر نشان کرد این انجمن تنها برگزار کننده دوره های داوری است که آزمون برگزار می کند و این امر خود سبب می شود داوری به سمت علمی و تخصصی شدن پیش رود. 
 

در ادامه مراسم نیز دکتر لطفی دبیر اجرایی انجمن علمی آیین دادرسی مدنی ایران، ضمن برشمردن ویژگیهای دوره های ارتقاء صلاحیت علمی داوری اعلام نمودند که این دوره ها از استانداردهای بالایی برخوردار بوده و کلیه مراجع قضایی و قانونی و حتی عموم مردم به راحتی می توانند با مراجعه به سامانه ملی و سراسری ایجاد شده توسط انجمن و مشاهده مشخصات داوران دارای گواهینامه صلاحیت علمی انجام داوری با اعتماد کامل امر داور خود را به آنها واگذار کنند
 
ایشان در پایان نیز ضمن ارائه شرایط و ضوابط حضور متقاضیان دوره های ارتقاء صلاحیت علمی داوری انجمن اعلام نمودند که این دوره ها با همکاری مراجع قضایی و کانون های وکلای سراسر کشور درحال برگزاری است. و کلیه  حقوقدانان می توانند از این دوره ها بهرمند شوند.


لازم به ذکر است که مدرس سطح یک این دوره نیزاستاد سعید باقری بودند.
دوره سطح یک ارتقاء صلاحیت علمی در تهران ساعت 19.45 به اتمام رسید و انشاءالله دوره سطح دوم آن نیز روز 5شنیه مورخه 13/4/1398 برگزار خواهد شد.

 
مراسم افتتاحیه دوره های سراسری ارتقاء صلاحیت علمی انجام داوری
اولین نفری باشید که راجع به این خبر نظر میدهید.
برای نظر دهی در صورتی که عضو سایت هستید از بخش ورود با سیستم وارد شوید و در غیر اینصورت از بخش ثبت نام نسبت به ثبت نام اقدام نمایید.
لطفا منتظر بمانید ...